ЧОМУ ДИТИНА НАЙГІРШЕ ПОВОДИТЬ
СЕБЕ З МАМОЮ?
Кого дитина любить – тому від неї і дістається.
Один з найбільш частих запитів батьків у консультуванні звучить так: чому
моя дитина поводиться зі мною найгірше? Вона прекрасно поводиться в
садочку. До неї немає жодних зауважень у педагогів на заняттях. Няня каже: «У
нас з ним немає ніяких проблем». І тільки з мамою – в основному це адресовано
мамі – дитина поводиться просто жахливо. Часто батьки, особливо якщо це
первісток, не розуміють, в чому ж тут справа.
Дуже поширена така тенденція: якщо щось відбувається не так, значить, винні
саме ми, батьки. Я, мама, зробила щось неправильно, тому дитина так
жахливо поводиться.
Є одне просте правило в психології дитячо-батьківських стосунків: дитина
поводиться найгірше саме з тим, кого найбільше любить. Точніше, з тим,
з ким у неї найбільш близькі і довірчі стосунки. Якщо ви зіткнулися з
феноменом, коли ваша дитина поводиться найгірше саме з вами –
радійте, ви створили їй той самий базовий рівень довіри, про який так
модно згадувати в сучасній теорії прихильності.Це, дійсно, здорові відносини
з мамою.
Пояснення таке: так, дитина з мамою поводиться гірше, тому що може
дозволити собі не контролювати свою поведінку і емоції, хоча з іншими людьми
вона уже навчилася себе контролювати і навіть робить це систематично. Це перша
причина.
Дитина – це хамелеон
Друга причина, з якої діти можуть гірше себе вести, і знову ж таки саме з
мамою, така: дитина – це універсальний радар і стовідсотковий хамелеон в плані
емоційних реакцій. Ми зараз говоримо про дошкільника, точніше, про дитину до
шести років, тому що ближче до цього віку починають визрівати інші механізми, і
така поведінка відходить на задній план.
Дитина – це хамелеон, і це один з механізмів розвитку, вдосконалення і
навчання. Поки дитина мала, 80% навчання для неї – це імітація: дитина імітує
мамину ходу, рух дорослого ложкою, батьківську поведінку. Іноді від цієї
імітації великі руйнування в господарстві, тому що дитина зімітувала, скажімо,
роботу на комп’ютері і “відрубала” вам системний блок. Або що-небудь кулінарне
– і розсипала по всій кухні борошно. Саме цей рівень поведінкової імітації ми
бачимо і навіть можемо над цим посміятися, якщо не надто перевантажені і не
дуже нервуємо.
Рівень емоційної імітації звичайний батько бачить набагато гірше. Коли
дитина погано себе веде при приході мами, а до цього з іншим дорослим
поводилася добре, – це дуже наочна ілюстрація автоматичного хамелеонства.
Скажімо, дитина весь день була з бабусею, у них все було прекрасно. За цей
час дитина підстроїлася під бабусин тип реакцій, її вимоги, швидкість, мовні
звороти, під те, від чого бабуся задоволена і незадоволена. Вона стала
фіолетова в цяточку. Це відбувається не на рівні розуміння, а на рівні
відчуттів. Вона це робить бездумно, як рослина повертається до світла, як
собака або кіт приходять жаліти або лікувати господаря.
Ось вона підлаштувалася, і тут приходить мама, а разом з нею і інша система
координат, вимог і емоційних очікувань, інша система реакцій на ту чи іншу
поведінку, на ті чи інші слова. А дитина все ще фіолетова в цяточку, вона не
встигла стати знову червоненькою в смужку.
У дитини на якийсь час включається просто клин: одночасно працюють дві
системи координат. Тому вона губиться, і одна з можливостей вийти з цієї
розгубленості – провокативна поведінка. Це все відбувається не на рівні
усвідомлення, це істерика, поведінковий збій.
Я – погана мама
Як тільки батьки перестануть думати, що така поведінка дитини звернена на
них, і що саме вони винні в тому, що сталося, відкриється величезний арсенал
можливостей і реакцій. Тому що типова внутрішня логіка: я – погана мама. Ще
бабуся може підлити масла в вогонь: «Я ж прекрасно з ним справлялася», «У нас
так мило пройшов день», «Ми з ним завжди ладнаємо, ну що ж ти робиш таке, що у
тебе дитина відразу плаче?»
У деяких випадках потрібно просто пропускати цю емоційну хвилю. Ця метафора
пов’язана для мене з образом з дитинства, коли маленькими ми стрибали на
хвилях. (Великі теж люблять стрибати на безпечних хвилях внутрішнього моря,
коли злегка штормить). Для того, щоб почати стрибати, потрібно перечекати одну
хвилю і під неї підпірнути. І далі вже опиняєшся в комфортному, цілком
безпечному просторі.
Те ж саме з емоційними реакціями дитини. Якщо тільки ми трохи почекаємо але
не небезпечно відсторонимося, не будемо холодними, а відійдемо на пару кроків,
то дитина перебудується. Швидше за все, з поведінкового збою вона вийде сама, а
навіть якщо і застрягне в ньому, ми можемо йому допомогти словами: «Ти так
зараз вередуєш, що я розумію, що ти за мною дуже сумував». Перечекати хвилю і
зробити можливою зміну в кольорі – дитина з фіолетового в цяточку стане знову
червоненькою в смужку.
Якщо контраст між бабусею і мамою дуже великий, то реакції такого типу
бувають дуже сильними. Тоді потрібно влаштовувати так, щоб дитину буквально
моментально передавати з рук у руки. Тому що дитину так і буде клинити,
якщо мама з бабусею сядуть пити чай.
Виділена лінія спілкування з кожним дорослим
Буває, потрібно змиритися з тим, що якийсь період часу поведінка дитини
буде неконтрольованою і непрогнозованою. Краще двері в двері – один прийшов,
інший вийшов. І мама ще якийсь час повинна почекати, поки дитина повернеться в
норму, перетвориться в свій колір.
Є сенс взагалі тримати в голові таку картинку: з кожним дорослим, тісно
причетним до життя дитини, у неї буде своя лінія поведінки, виділена лінія
спілкування.
У дитини повинна бути виділена лінія спілкування з бабусею, з нянею і т.п.
Це свої особливі стосунки, які відрізняються від стосунків з мамою, які
розвиваються за іншими законами, в яких дитина інша, адже в кожних близьких
стосунках людина проявляється по-різному.
Такі стосунки не будуть небезпечними, за умови, що з боку мами вони не
будуть викликати ревнощів, відсічі, агресії, диктату. Адже якщо мама досить
часу проводить з дитиною, стосунки з нею залишаться для неї найголовнішими і
довірливими, в них найбільше можна. Якщо дати дитині дозвіл бути іншим і бути з
іншими в якомусь просторі, це тільки піде всім на користь.
Якщо дитина зовсім іншим голосом і з іншими інтонаціями говорить з бабусею
і, можливо, нею командує і навіть маніпулює, то вона поводиться так, тому що
для бабусі це нормально, бабуся це дозволяє, у них розвивається своя, цілком
гармонійна історія.
Автор Катерина Бурмістрова, дитячий психолог, мама 11 дітей
Джерело: http://www.nashideti.site/
Джерело: http://www.nashideti.site/
Немає коментарів:
Дописати коментар