Критерії підготовки дітей до школи. Мотиваційна готовність
Розвиток мотивації до шкільного навчання передбачає формування уявлень дошкільника про те, яким буде навчання в школі, знань про те, яким буде його завтрашній день, і підготовку дитини до нього якдо радісної події. Тому дорослим потрібно з'ясувати зміст і характер стихійних уявлень дитини про школу та корегувати їх.
Саме тому важливо дібрати такі заходи роботи, які полегшать процес адаптації до школи. Цьому допоможуть спеціальні ігри та завдання, які дадуть змогу дитині легко і швидко впоратися з труднощами у навчанні та сформують правильне уявлення про школу.
Велике значення у ставленні дитини до школи відіграють батьки. Саме їх ставлення вирішальне у ставленні дитини до навчання, тому що авторитет батьків безперечний. Завдання батьків переконати дитину в необхідності й важливості навчання, зацікавити школою, зробити її привабливою та бажаною.
Для цього батьки можуть використовувати спільні види діяльності з дитиною:
пограйте з дитиною в школу. Будьте вчителем і дозвольте побути вчителем дитині. Влаштуйте уроки малювання, фізкультури, природознавства, математики, читання;
розкажіть дитині про своє навчання в школі: які були цікаві історії, що найбільше приваблювало;
читайте малюку оповідання про школу;
влаштуйте перегляд мультфільмів на шкільну тематику;
залучіть дідусів і бабусь до шкільної пропаганди. Немає нічого цікавішого, як дізнатися від бабусі, якими школярами були мама й тато;
влаштуйте екскурсію до школи, якщо дитина ще там не була;
заздалегідь познайомте дитину з учителькою та майбутніми першокласниками.
Батьки — це вчителі найважливішої школи в світі — школи становлення особистості, де немає вихідних і канікул. Найважливіше для дитини — гармонія взаємин між членами родини, позитивний психологічний клімат, пріоритет духовних цінностей, високий рівень культури.
Висновки про мотиваційну готовність дошкільника до навчання у школі:
мотиваційна готовність полягає у бажанні дитини вчитися, її ставленні до школи і навчання як до серйозної діяльності;
структура мотиваційної готовності включає пізнавальні й соціальні мотиви при провідній ролі останніх;
розвиток мотиваційної готовності дитини до шкільного навчання передбачає формування правильних та різнобічних уявлень і знань дитини про школу, про шкільні вимоги; емоційно-позитивного ставлення до майбутнього навчання та розвиток пізнавальної активності дітей;
педагогічними засобами формування готовності дошкільника до навчання у школі є читання книжок про школу, знайомство з деякими правилами поведінки учня, відвідування школи; прийом аналізу дитячих робіт дорослим спільно з вихованцями; ігри «У школу».
Першокласник сьогодення і першокласник в минулому – різні поняття. Тому, щоб адаптація до школи проходила успішно і у дитини не зникло бажання вчитися, малюк повинен бути ГОТОВИЙ ДО ШКОЛИ.
Існує ряд показників, за якими ми можемо визначити чи готова дитина до школи. Тут зібрані всі основні критерії.
Отже, було б добре якби дитина змогла б:
1. Назвати себе (П. І. Б.), маму, тата, бабусю, дідуся (орієнтація у внутрішньосімейних зв’язках).
2. Знати пори року, кількість і назви місяців у році, днів у тижні. Знати які зараз рік, тиждень, день. Вміти відповісти на питання типу «Коли птахи відлітають на південь», «Коли холодно і іде сніг», «в який день люди не ходять на роботу», «В яку пору року листя жовтіє» …
3. Розказати назви всіх оточуючих її предметів: меблі, посуд, одяг, побутові та електроприлади, рослин, тварин, явищ природи, назви улюблених мультфільмів, казок, книжок, імена улюблених героїв.
4. Бути в змозі написати або скопіювати просту фразу, наприклад, «він їв суп».
5. Прямий і зворотний відлік в межах 10.
6. Вміти складати і віднімати числа в межах 10.
7. Володіти навичками узагальнення (в картинках вибрати що об’єднує …), виключення з ряду.
8. Знаходити схожість і відмінності між предметами.
9. Вміти скласти розповідь за картинкою або за серією картинок.
10. Знати основні геометричні фігури – коло, овал, прямокутник, трикутник, квадрат, вміти їх намалювати.
10. Запам’ятати 5-7 слів з 10 чітко названих.
11. Вміти розповісти напам’ять невеликий вірш.
12. Вміти відповісти на питання: що буває раніше – обід чи вечеря, хто більший – корова або коза, у корови дитинча теля, а у коня …
13. Знати 10-12 основних кольорів.
14. Вміти намалювати фігуру людини з усіма основними частинами тіла.
15. Слухати казку і переказати ключові події.
16. Утримувати увагу на заданому виді діяльності 10 хв.
17. Розуміти що таке школа, чим там займаються і навіщо туди ходять.
18. Вміти визначати напрямок: вперед, назад, направо, наліво, вгору, вниз.
19. Уважно слухати і виконувати завдання, які пропонуються в усній формі.
20. Може самостійно виконувати необхідне завдання за зразком, який сприймається зором.
Фізіологічні показники:
1. Зміна не менше 2 молочних зубів.
2. Дитина може дістає рукою через верхівку до верхньої частини протилежного вуха (Філліпінський тест).
3. Якщо дитина стоїть боком проявляється прогин хребта в попереку.
4. Яскраво проявляються суглоби на пальцях і колінах.
5. Вміє кидати і ловити м’яч.
6. Вміє зав’язувати шнурки, застібати ґудзики, блискавки – це ознака розвитку дрібної моторики.
7. При рукостисканні – її великий палець вгорі.
8. Скачок в зрості.
9. Може повторити прості пальчикові ігри (наприклад, по столу переминати пальцями, зробити пальцями «перемога» і т. д.).
Оскільки шкільна зрілість, як і загалом увесь розвиток дитини, підкоряється закону нерівномірності розвитку психічних функцій, кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої уразливості. Для того щоб батьки могли самі оцінити підготовленість дитини, можна виконати невеликий тест.
Чи готова дитина до школи ?
Чи хоче Ваша дитина йти до школи?
Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?
Чи може Ваша дитина самостійно сидіти над якоюсь справою, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати конструктор)?
Чи Ваша дитина у присутності незнайомих людей анітрохи не соромиться?
Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?
Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
Чи правильно, що Ваша дитина має «тверду руку» ( вміє проводити рівні, не тремтячі лінії) ?
Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки (не виходить за контури малюнка)?
Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?
Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?
Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?
Чи має ваша дитина елементарні навички самообслуговування ?
Чи вміє дитина спілкуватися з іншими дітьми?
Чи має Ваша дитина хороший словниковий запас?
Чи знає ваша дитина назви букв, цифр?
Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо їх:
15 – 18 –дитина готова йти до школи, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко подолати;
10 – 14 – дитина багато чого навчилася, а запитання, на які батьки відповіли “ні”, підкажуть їм, над чим іще потрібно попрацювати;
9 і менше – час звернутися до фахівців, дитина потребує додаткових занять з підготовки до навчання у школі.
Результати можуть розчарувати батьків, але слід пам’ятати, дитина не народжується першокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, що піддаються корекції. Добираючи завдання, складаючи корекційну програму для дитини потрібно врахувати її слабкі місця розвитку, в цьому можуть допомогти спеціалісти: практичний психолог, дефектолог та логопед.
Немає коментарів:
Дописати коментар